Det blir inte alltid som en tänkt sig…

det här med att starta måndagen med ett löppass gick sådär… vaknade med halsont och det ena ledde till det andra under veckan och nådde sin kulmen lagom till fredag med feber. Helgen har spenderats växelvis soffa och säng. Lyckades med en kortare promenad under söndag eftermiddag då ca. 48 timmar utan att gå ut började sätta sina spår. Kan kort konstatera att denna söndag hade varit en drömdag för ett långpass och jag hoppas att alla som gillar löpning passade på att ta en tur!

 

 

Så vad har jag gjort istället under veckan kan man fråga sig, utöver att försöka få i mig väldigt mycket vitaminer har jag även suttit squatställning ungefär 3-5 minuter per dag samt enklare strechövningar såsom couchstrech. Detta för att förhoppningsvis inte tappa rörligheten helt i höfterna och minska slitaget när jag förhoppningsvis i mitten av veckan börjar springa igen. Som du kanske redan vet är det viktigt för löpare att ha en bra rörlighet i framförallt höft men även fotled och bröstrygg. Genom att sitta i squat så får fot- & höftled samt bröstrygg en fin strech. En person med normal rörlighet klara att sitta i flertalet minuter utan problem, vilket är mitt långsiktiga mål. Vill du ha fler tips kring bra strechövningar kan du kolla ett tidigare inlägg här.

Om du har några frågor är du givetivs välkommen att höra av dig.

Må bäst,
Fredrik

Kommentera