En reflektion kring Mediehusens framtid

Detta inlägg kommer bli något kortare och handla om en Instagrampost som jag noterade tidigare i veckan från Amanda Schulman (@mandyschulman). Länk till artikel här. Kortfattat så har Perfect Day Media förvärvat Corinne & Friends som är ”ett helhetskoncept inom skönhet/livsstil där du som gäst får en unik upplevelse med bästa service i en ”hemma hos-miljö”. Med en internationell känsla får du som gäst ta del av det senaste inom trender, då vi alltid strävar efter att ligga i framkant.

Tycker det är väldigt spännande med hur ett Mediehus förvärvar en produkt/tjänst till sitt stall. Bolaget har idag många duktiga personer dels i sin organisation men även som de arbetar med. Att som specialister inom media och kommunikation då förvärva ett koncept och sedan arbeta med marknadsföringen och kunna nyttja alla sina kanaler. Detta har hänt tidigare (Bl.a. Warren Buffet & Jeff Bezos) och händer säkert oftare än vad gemene man noterar. Vad jag finner fascinerande med förvärvet att det är ett Mediehus som jobbar i moderna format som gjort förvärvet. Min gissning är att Perfect Day Medias olika kanaler, kläder och profiler kommer över tid att fronta konceptet genom branded content i  t.ex. podcaster och på Instagram för att generera intäkter. Well played Amanda och Hannah, ska bli spännande att följa. Taget från Resumes artikel om förvärvet, 

– I och med etableringen av vårt klädmärke Daisy Grace har vi insett att våra följare inte kan få nog av upplevelser inom mode- och skönhetssegmentet. Nu kan vi ge dem ytterligare en dimension av detta. Det finns stora planer på att utveckla affären”, säger Amanda Schulman, kreativ chef Perfect Day Media i ett pressmeddelande.

Om vi tittar i ett större perspektiv tror jag detta är en trend, dvs. att traditionella Mediehus titta mer på externa förvärv för att kunna öka sina intäkter när annonsintäkter och upplagor minskar. I och med den infrastruktur och hur många kanaler mediehusen kan nå ut i så kan det vara en otrolig uppsida istället för att den hårdnande konkurrensen leder till konkurs. Det ska bli spännande följa hur Bonniers och Schibstedt hanterar situationen samt vilka ytterligare intressen som kan ge sig in i detta. Vad säger du/ni?

Avslutningsvis, bloggen tar nu julledigt fram till söndag den 8 januari då den är åter utvilad och med nya insikter.

Önskar er en god jul, gott nytt år samt en bra start på 2017!

Må bäst,
Fredrik

Kommentera