Hur lyckas du ta dig igenom ett träningspass på morgonen?

Veckans inlägg handlar om att träna på morgonen, lite tips och tricks för att genomföra ett träningspasset innan dagen redan börjat.

Pic: @before5am

Genom att träna på morgonen har du sparat in en timme av dagen, få saker är så tidsbesparande som att köra träningspasset på morgonen istället för att spara det till senare på dagen. Utöver det, oftast brukar du bli ”vinnare” om du är uppe tidigare och kör innan alla andra.

Kom ihåg att passet börjar redan kvällen innan, packa iordning, stryk skjortan, förbered eventuell frukost och försök lägga dig i tid. Fuska lite i kanten med sömnen, fungerar till en början, men över tid krävs att komma i säng i tid. Framförallt för att vara närvarande resten av dagen men även för att inte slita alltför mycket på kroppen.

Har nedan listat mina största take-aways från att träna på morgonen,

Somliga gillar att byta om hemma, andra på gymmet, oavsett, förbered så att det ska gå fort. Själv brukar jag lägga fram träningskläder kvällen innan, byta om hemma och ta med mig arbetskläderna till gymmet för att kunna åka vidare direkt efter duschen. Om det så krävs, sov i träningskläderna för det fall det underlättar.

SNOOOZA INTE utan kliv bara upp direkt när klockan ringer och drick ett glas vatten så kroppen kommer igång. Vattnet sätter igång kroppens processer och den vätska du tappat under natten blir nu återställd. 

Koffein. Genom att ta en pre-workout eller endast aminosyror kickar du igång kroppen ganska bra inför passet.

En bra träningskompis på morgonen.

Till en början, försök att hålla ned tiden på passen, att rekommendera kan vara att köra mellan 15-30 minuter. Oftast när du väl gått till gymmet stannar du något längre. Kom ihåg att hitta en bra balans, var inte för hård mot dig själv samtidigt som det inte får vara ett för enkelt om du känner dig lite småtrött.

För framgång i morgonträningen krävs rutiner över tid – börja med att träna 1-2 dagar i veckan på morgonen och öka när du känner att rutinen sitter där. Om du vill ta morgonträningen ett steg längre, skapa ett reverse-bet med dig själv, om du inte t.ex. tränar 2 gånger i veckan under kommande 3 månaderna så ska du skänka pengar till en organisation du verkligen ogillar eller göra något du verkligen inte vill.

Kom ihåg, till en början är resultaten kanske inte likvärdiga som om du ätit två mål, men morgonträning är bättre än ingen träning.

Träna på tom mage?

Om du har svårt träna på tom mage och känner dig energilös, som ovan nämnt, kan jag rekommendera antingen en stor kopp kaffe, pre-workout eller aminosyror. Brukar piggna till avsevärt av de två förstnämnda. Aminosyror är framförallt bra då produktionen av testosteron avtar under nätterna. Notera att det är att föredra att dricka aminosyror på tom mage, kroppen hanterar syrorna bättre. Ett annat tips kan vara att äta precis innan du lägger dig.

Sammanfattningsvis, lägg dig i tid, förbered packning kvällen innan, drick vatten när du vaknar, kör igenom passet och avsluta med att äta protein efter passet. 

Som vanligt är du givetvis välkommen att höra av dig om du har några frågor.

Må bäst,
Fredrik

Kommentera