Hur ser mitt träningsschema ut under kommande månader?

Söndag kvälll med tekoppen i hand sitter jag och försöker planera träningen för kommande månader. Med andra ord en någorlunda perfekt avslutning på en bra vecka. Som det ser ut kommer jag försöka fokusera på att bygga en bra grundkondition i löpningen under kommande två månader för att sedan gå all in på simningen. Simkurs ja! Vet inte om det är en bra taktik men tänker att med en bra grundkondition går det alltid att ta sig runt, om än kanske inte i önskad hastighet. Börjat läsa på olika bloggar och forum om hur andra gör och tänker.

Kommande ca. 8 veckor siktar jag på att köra 3-4 pass i veckan, 1 långpass (över 1 timme rörelse), 1 intervallpass och resterande pass blir mängdträning. I distans siktar jag på mellan 25-35 km per vecka till en början för att stegra till ungefär det dubbla mot slutet. Eftersom jag inte är en erfaren löpare gäller att känna efter vilka dagar då vila behövs, löpning sliter hårt på kroppen så det gäller att öka stegvis. I tillägg kommer jag försöka lägga in åtminstone 2 pass styrka i veckan med fokus på rörlighet och löparstyrka.

 

Karlavägen, lördag 11 mars 2018.

 

Passade på under lördagen att köra ett långpass på strax över 10 km, trots att halkan låg och lurade som ni kan se ovan. Det gick varken fort eller var vackert men är extremt tacksam för att jag har möjligheten att kunna röra på mig.

Om du har erfarenheter eller idéer så dela mer än gärna med dig av dessa.

Tack för din tid! Nu är det dags stänga ned här och fokusera på morgondagens arbete samt intervallpass under lunchen.

Må bäst,
Fredrik

Kommentera