Update: min egen träning v. 17

Åter vid tangenterna, som ni vet har det på sistone varit begränsat med både inlägg och träning. Kan glädjande skriva att fredag samt lördag har det blivit två enklare pass på 6 respektive 8 km. Trevliga mysjoggar (pulszon 2-3) i solen gör en hög på livet. Vet du inte vad en pulszon är så kan du läsa ett tidigare inlägg här som behandlar pulszoner. Idag (söndag) siktar jag på att köra ett strech och lättare styrkepass, fokusområde under passet är rörlighet i fot- och höftled. Bilden ovan är tagen för några veckor sedan och är från ett väldigt trevligt fik i Bologna där en Americano imundigades.

Status på träning inför Ångaloppet 2018

Vad gäller träningen inför Ångaloppet 2018 så fortsätter jag fokusera på att få igång konditionen för att om några veckor gå över mot att lägga in simpass. Löpningen är jag inte orolig över utan det är simingen som är i skrivande stund mitt stressmoment. Har kollat lite på olika simkurser,  kommer inom närmsta veckorna boka in mig på en vanlig crawlkurs för att sedan försöka hitta en öppenvattenkurs. Som det ser ut nu kommer första kursen bli på antingen Eriksdalsbadet eller Kronobergsbadet. Bästa schemat kommer avgöra vilken av kurserna det blir. Vad jag förstått det som är det inte helt enkelt navigera i öppet vatten. Simma åt fel är inte ett alternativ.

Om du ramlat in här och är nyfiken på loppet kan du läsa mer här. Kanske vågar du anmäla dig?

Tankar på framtida inlägg

Sitter och filar på några lite längre inlägg, just nu i tankestadiet, som jag tänker mig publicera under kommande månad. Tanken kring nedan inlägg är att utmana mig själv att arbeta/aktivt tänka på respektive ämne.

  • effektiv löpteknik,
  • styrketräning för löpare,
  • vilka, om nödvändigt, kosttillskott är bra för löpare, samt
  • trevliga platser att springa på i Stockholm

Om du önskar att jag ska prioritera någon av inläggen så får du gärna kommentera nedan alternativt skicka DM på valfri social plattform.

Må bäst & hoppas du får en fantastisk söndag,
Fredrik

Kommentera