Sammanfattning av förra veckans utbildning

Kroppen har sakteligen börjat återhämta sig från förra veckans intensiva utbildning med väldigt mycket skratt och glädje. Som jag skrev förra veckan fokuserade utbildningen under detta block på styrka, rörlighet och mobilitet.

Det jag framförallt reflekterat över är varför vi tränar och vilka mål vi har med vår träning. En övning som vi testade sista dagen är Get-ups vilket kortfattat är att kunna ta sig från golvet liggandes i fosterställning till stående genom ett visst rörelsemönster. Att klara övningen för mig idag går någorlunda friktionsfritt men att göra det om 40 år lär vara något helt annat. Övningen i sig är väldigt basal och man kan dra liknelser med att ramla och inte ta sig upp, det är inte så kul att bli liggandes på golvet tills nån hälsar på, hur tar du dig upp? Träning handlar mycket för mig om just detta, träna för att optimera sina förutsättningar att må bra idag och framöver, vad är ditt träningsmål på kort och lång sikt?

Vidare så fastnade jag mycket kring rörlighet då jag själv inte är den mest rörliga personen och det är något jag behöver arbeta med innan det går att börja lasta på vikter. Anledningen till detta är att jag vill kunna utföra en rörelse i sitt fulla omfång och såsom den är avsedd att utföras, då får vikterna vänta tills rörligheten finns. Även om du ser dig som en rörlig person har du testat din rörlighet?

Efter att kört på 7 dagar i sträck med varierande intensitet varje dag så konstaterade jag att vila/aktiv vila inte är att underskatta. Kroppen behöver få möjlighet att återhämta sig efter prestationen. Tillåter du din kropp att återhämta sig både fysiskt och psykiskt?

Om du har några frågor är du givetvis välkommen att höra av dig!

Må bäst,
Fredrik

Kommentera