Några tips när du inte kan träna på grund av sjukdom

Har varit sjuk till och från under de tre senaste veckorna, träna har jag inte gjort. Eftersom det varit dåligt med inlägg tänkte jag dela med mig av några tips när du inte kan träna.

Tips när du inte kan träna:

  • Prioritera att bli frisk –  för det första, prioritera att bli frisk. Det låter kanske uppenbart men det är lätt att låta livet fortsätta i 180 när vila bör vara i fokus. Försök komma i säng i tid, ät bra mat och säkerställ att kroppen får bästa möjlighet att återhämta sig.
  • Sätt upp en plan – planera in hur, vad och när du ska träna för att undvika överansträning direkt. Vet du hur du ska trappa upp din träning, planera veckans matschema. Se till att handla hem så att maten finns på plats när du ska köra igång igen. Fokus är att att få bort de små stressmomenten i vardagen.
  • Förkovra dig – läs om något som intresserar dig (behöver inte vara träning) och lyssna på intressanta poddar. Använd den nya kunskapen och prata med personer i din omgivning. Samtidigt som du ökar din ämneskunskap så får du kanske nya vänner.
    • Poddar jag lyssnar mycket på i skrivande stund är, Rad Awakenings och the Rich Roll podcast. Mycket av det beror på att det är en mix av karriär och välmående i ett. Förövrigt, perfekt att ha i lurarna under löppassen.
  • Strecha – ligger du inte helt däckad i feber eller blir andfådd vid minsta rörelse. Försök arbeta med att utveckla din rörlighet. Att göra lite är bättre än inget. Som bonus kanske du får möjlighet att göra de stela fotlederna något rörligare vilket aldrig skett annars. Här finner du ett tidigare inlägg kring strech-övningarna vi (läs jag) borde göra varje dag.

Dela gärna med dig av dina bästa tips vid sjukdom.

Må bäst,
Fredrik

Kommentera