Träning efter uppehåll?

I detta inlägg skriver jag lite om träning efter uppehåll, vad som är bra och mindre bra. För egen del så är nedan saker jag kommer försöka akitvt efterleva. Men som många vet är det lättare sagt än gjort när det är så förbaskat kul röra på sig.

Mina 4 bästa tips efter uppehåll från träning?

  • Träna inte för ofta, låt kroppen få sin tid för återhämtning. När vardagen är åter blir det lätt att träna på med normal intensitet. Finns det ett behov av att känna att du rör dig, försök lägga in aktiv vila istället.
  • Sömn – det är nog ingen hemlighet att du har ett försämrat immunförsvar vid sömnbrist. Därför skulle jag rekommendera att om du inte redan gör det så, planera för att sova mycket. Se sömnen som att boka in ett pass, boka in ytterligare en timme med kudden.
  • Slarva inte med maten – se till att det du äter mat som är rik på mikronutrienter och undvik att hoppa över måltider. Kroppen behöver all energi den kan få för att försvara sig. Dels mot påfrestningar i omgivningen men även den stress som träning påför på kroppen. Kanske ett mellanmål innehållandes lite vitaminer kan vara en idé om du har svårt med vitaminer annars.
  • Planera, planera och åter planera – ge dig själv möjligheten att vara frisk genom att planera träningspassen, matlådor och sömn. Konsekvent exekution med en bra plan ger i allt som oftast till bästa resultat. Planera in för tålamod om det skulle vara så att du åker på ett mindre bakslag. Vill du få tips på hur du kan planera och bli mer produktiv, Tiago Forte blir intervjuad i ämnet här.

Här hittar du ett tidigare inlägg med tips på vad du kan göra när du inte kan träna på grund av sjukdom.

Om du har några frågor eller funderingar är du givetvis välkommen att höra av dig.

Må bäst,
Fredrik

Kommentera