Det här med att gå på ett träningsschema

Det är lördag, sitter med tekoppen till höger och njuter av en dag i lärandets tecken. Har börjat läsa boken Angel av Jason Calacanis vilken jag kommer skriva ett separat inlägg om senare. 

Detta inlägg tänkte jag tillägna att skriva lite om träningsscheman. Som ni vet gillar jag att röra på mig genom bl.a. löpning. Under 2018 kommer delta i diverse olika lopp, allt från att köra Berlin Half igen till Ångaloppet (Swimrun). Tidigare när jag har tränat inför olika lopp så har jag mest kört på, försökt att inte träna alltför hårt men inte för mjukt heller, man kan kort och gott konstatera att jag gått på känsla. 

Inför sommaren 2018 bestämde jag mig för att testa köra ett träningsprogram, detta kommer fortlöpa till den 8 april då Berlin Half går av stapeln. Programmet är inget speciellt avancerat utan är något som följer med pulsklockan. Som ni kanske minns har jag tidigare skrivit lite om träningsscheman och varför man ska ha ett. Tesen kvarstår fortfarande, just nu känns det dock väldigt frustrerande att lära kroppen arbeta i olika pulszoner. Hela processen bygger på att skynda långsamt vilket kan vara lite frustrerande när det enda man vill är att bli snabbare. En stor fördel, som ska understrykas, är att passen är planerade, det är inplanerat vila mellan och kroppen känner sig inte speciellt sliten. 

Vill du följa den dagliga utveckling kring min träning och vad jag tar för mig, rekommenderar jag att du följer mitt Instagramkonto (kolla till höger alt. botten av sidan (om du sitter på mobilen))

Hoppas att ni har en fortsatt fantastisk helg,
Fredrik 

Lämna ett svar