“Marknadsförare förstör allt”.

Som egenföretagare behöver du sälja för att gå runt, för att kunder ska hitta dig behöver du marknadsföra dig, antingen genom att nöjda kunder lägger ett gott ord för dig (framförallt pre-internet eran) eller genom att du själv förser potentiella kunder med information på ett eller annat vis.

Det finns ett ordspråk som lyder, ”marknadsförare förstör allt”. Kortfattat innebär det att där det finns möjlighet/exponering att marknadsföra och sälja kommer det förr eller senare komma in personer som gör det. Som egenföretagare krävs ju att rätt exponering görs av verksamheten, därav till viss del denna blogg.

En sak jag har noterat och funderat över är mitt Instagramflöde. På sistone har många inlägg som postats varit från antingen företag eller personer som till viss del använder Instagram som marknadsföringsplattform. Då svarar du kanske att det är helt logiskt att dessa exponerar sig på plattformen och jag håller med. Vad som dock är anmärkningsvärt och vad jag upplever är att antalet ”icke-publika personer” har dragit ner på sitt publicerande av bilder. Min fundering är därmed, eftersom folk generellt är klistrade vid sina telefoner, har de flyttat sin uppmärksamhet till Snapchat, eller är det någon annan plattform?

Vidare har tankarna gått kring om det kan det vara så att Instagrams nya algoritm skapat denna feed och jag egentligen inte missar utan inte scrollar tillräckligt länge. Eller går trenden mot att folk inte vill skapa/publicera lika mycket innehåll offentligt. Är det så att det som skapas ska synas bakom stängda dörrar, dvs. Snapchat.

Över tid har det gått att följa att gruppen 12-15 år som sätter de nya trenderna för olika plattformar. Det började med Myspace som blev Facebook som blev Instagram som blev Snapchat osv., du förstår poängen och jag kan missat plattformar däremellan. Just nu har t.ex. musical.ly klättrat snabbt på top 100 gratis appar i Sverige, är det nya Snapchat? kommer den appen få tillräckligt med användare för att kunna tävla om din uppmärksamhet?

Funderingarna och frågorna är många, som egenföretagare gäller det att försöka hänga med så gott som det går då det är plattformarna som avgör var uppmärksamheten är och var din fokus för att kommunicera och marknadsföra med kunder bör vara.

Avslutningsvis, vad är din erfarenhet av Instagram? har du själv märkt hur din uppmärksamhet flyttats till andra plattformar, är text påväg tillbaka genom t.ex. Twitter/Medium eller är det innehåll bakom stängda dörrar som gäller?

Må bäst,
Fredrik

Lämna ett svar